Lista zadań

lista zadanW poście Planowanie pisałam o tym, że to co chcemy zrobić dobrze jest to sobie zaplanować. Pomocne nam w tym będzie na pewno sporządzenie listy zadań.

Aby dokładnie przygotować taką listę przede wszystkim musimy pamiętać o podstawowych, ale bardzo prostych zasadach:

  • musimy mieć sprecyzowane zadania – to co mamy do zrobienia
  • następnie spróbujmy określić ile czasu potrzebujemy na ich realizację. Każde zadanie powinno mieć wyznaczony termin zakończenia. Przypomina nam o tym prawo Parkinsona – oryg. ang. work expands as to fill the time available for its completion (praca tak się rozszerza, by mogła wypełnić czas na nią przeznaczony)
  • powinniśmy zaopatrzyć się we wszystkie potrzebne materiały, które pozwolą nam zrealizować nasze zadania.

Sporządzanie listy zadań zarówno dziennej, tygodniowej, miesięcznej bardzo ułatwia nam pracę. Nie musimy się ciągle zastanawiać nad co nam jeszcze zostało do zrealizowania. Najlepiej wziąć kartkę papieru, kalendarz lub jakiś inny ulubiony notes i spisać wszystko to co chcemy zrobić. Zaczynamy oczywiście od tych rzeczy, które są dla nas najistotniejsze.

W sporządzeniu takiej listy pomogą nam pytania:

  • jakie są nasze priorytety?
  • jaki mamy cel?
  • co powinniśmy zrobić by ten cel osiągnąć?
  • ile czasu zajmie nam realizacja zadania?

Pamiętajmy też o tym, by rozpoczęte już przez nas zadanie doprowadzić do końca, nie przerywać go. Róbmy tak by z powrotem nie powróciło na naszą listę zadań.

lista.jpg

Plany dzienne najlepiej sobie spisywać każdego dnia, najlepiej rano albo robić go wieczorem na następny dzień. Po zrealizowaniu każdego zadania wykreślamy go z naszej listy. Wieczorem, kiedy spojrzymy na nią i zobaczymy powykreślane pozycje od razu poczujemy się o wiele lepiej. Bo w końcu jakie to niesamowite uczucie, kiedy wszystkie zaplanowane zadania uda nam się zrealizować. Musimy też oczywiście wziąć pod uwagę sprawy, które zwyczajnie pojawią się nowe w ciągu dnia. Wiadomo, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, ale sporządzenie takiej listy pomorze nam w zapanowaniu nad naszymi sprawami. Dzięki temu będziemy czuć, że to my panujemy nad naszymi sprawami a nie sprawy żądzą naszym życiem.

Wyróbmy sobie taki nawyk robienia listy. Po 21 dniach wchodzi nam już to w krew.

 

zdjęcie źródło: pinterest.com

Dodaj komentarz